Kaj se dogaja s projektom JEK2?
Odgovor na to vprašanje je v resnici precej kratek: ne prav dosti. Akterji vsakokrat zatrjujejo, da postopki tečejo, a opaznih premikov naprej za zdaj še ni. Opozarjamo, da ne gre le za vtis. Pobuda za Državni prostorski načrt (DPN), ki je predpogoj za vse ostale aktivnosti na projektu JEK2, še vedno ni objuavljena. Za boljše razumevanje dogajanja poglejmo primer od bližje.

Zavlačevanje postopkov
Izdaja energetskega dovoljenja in umestitev potencialnega jedrskega objekta v Državni prostorski načrt (DPN) sta dva osnova koraka, da lahko investitor sploh začne pridobivati vsa ostala dovoljenja, ki so potrebna za novo jedrsko elektrarno. Takrat se odpre tudi javna razprava. Gre torej za 1. korak, ki še zdaleč ne pomeni, da bo elektrarna zares zgrajena. A zataknilo se je že pri tem začetnem koraku.
Nosilec projekta JEK2, državna družba GEN energija, je konec leta 2021 vložil pobudo za začetek umeščanja nove jedrske elektrarne v prostor. Ta je bila večkrat vrnjena v dopolnitve in popravke.
Kljub temu, da vsi akterji komunicirajo, da dokumentacija za pobudo za DPN nastaja na podlagi predhodnega usklajevanja predstavnikov investitorja in vladne strani, je očitno, da birokrati na ministrstvih vedno znova najdejo razloge, zaradi katerih pobudo zavrnejo in zahtevajo dodatne dopolnitve.
Do tega trenutka se postopek umeščanja še ni začel. Zakaj ne? Poglejmo predglednico dosedanjih aktivnosti:
DATUM | POSTOPKI |
Julij 2021 | Ministrstvo za infrastrukturo izda energetsko dovoljenje za projekt JEK2. |
December 2021 | Investitor Gen energija vloži pobudo za DPN na Min. za infrastrukturo. PRVI POSKUS |
Marec 2022 | Gen energija pošlje dopolnjeno pobudo na Min. za infrastrukturo. |
Marec 2022 | Min. za infrastrukturo vloži pobudo na Ministrstvo za okolje. |
Junij 2022: Menjava vlade | |
Sredi 2023 | Min. za okolje pobudo vrne na Min. za infrastrukturo, to pa nazaj na Gen energijo. Problem so bile idejne rešitve - bile so vključene v osnovni dokument, ne kot priloga. |
Ustanovitev Vladne delovne skupine za koordinacijo projekta JEK2. Država in investitor GEN energija izpostavljata potrebno ambicioznost pri projektu JEK2. |
|
Oktober 2023 | Ustanovitev ožje delovne skupine za pripravo pobude za DPN. Gen energija in MOPE začneta usklajevati dokumentacijo za pobudo. |
Maj 2024 | GEN energija vloži usklajeno pobudo za DPN. DRUGI POSKUS |
Junij 2024 | MOPE vrne pobudo GEN energiji s pripombami za izboljšanje gradiva. |
Oktober 2024 | GEN energija vloži novo usklajeno pobudo na MOPE. TRETJI POSKUS |
Januar 2025 | MOPE pobudo pregleda in posreduje na MNVP, a k njej doda svoje nove pripombe. |
Marec 2025 | MNVP vrne pobudo na MOPE z zahtevo po dopolnitvi. |
April 2025 | MOPE vrne pobudo s pripombami investitorju Gen energija. |
Maj 2025 | GEN energija ponovno vloži dopolnjen predlog pobude na MOPE. ČETRTI POSKUS |
Kratice: MOPE - Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo MNVP - Ministrstvo za naravne vire in prostor DPN - Državni prostorski načrt |
Nasprotniki projekta JEK2 zahtevajo vključevanje javnosti v postopke in očitajo, da ni dovolj tega vključevanja, a hkrati vedno pozabijo povedati, da se postopki še niti začeli niso!
Spomnimo še na časovnico projekta, kot jo je že pred dvema letoma predvidel investitor:
- Postopek umeščanja JEK2 v prostor se začne z objavo pobude za DPN. Trajal naj bi predvidoma 5 let.
- Pridobivanje gradbenega dovoljenja. Trajalo naj bi predvidoma 4 leta.
- Gradnja naj bi trajala predvidoma 7 let.
Po prvotnih načrtih naj bi za novo jedrsko elektrarno potrebovali 16 let, od tega 9 let zgolj za birokracijo.
Ker se je zadeva zataknila že pri objavi pobude za DPN, kjer so bila izgubljena kar 3 leta in pol, se bodo verjetno zamaknili tudi vsi drugi predvideni mejniki projekta. Navajanje konkretnih letnic je zato v tej fazi brezpredmetno. Še vedno pa velja, da naj bi do končne investicijske odločitve (ang. final investment decision) prišlo leta 2028. Tudi za to odločitev so potrebni predhodni postopki, zato ni jasno, če in kako bo ta letnica lahko obveljala.
Kdo je odgovoren za zavlačevanje?
Zapisnik vladne delovne skupine za JEK2 s 26. marca 2025 razkriva, da Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo predloga pobude za umestitev JEK2 v prostor v letu in pol ni dokončno uskladilo z investitorjem, preden ga je januarja 2025 poslalo naprej na Ministrstvo za naravne vire in prostor:
"Vodja delovne skupine (državni sekretar Danijel Levičar) je MOPE opozoril, da je s tem, ko predloga pobude ni dokončno uskladil z investitorjem, preden ga je poslal naprej na MNVP, proces vodil neoptimalno. MNVP je namreč tako po nepotrebnem obravnaval pripombe MOPE, ki jih je v nadaljevanju poslal nazaj na MOPE, ta pa jih bo poslal investitorju."
Namesto, da bi svoje pripombe prvo ministrstvo poslalo investitorju, so jih poslali naslednjemu ministrstvu, ki je pristojno za odločanje v tem dolgotrajnem postopku. To ministrstvo je zadevo vrnilo nazaj in pobuda je tako že tretjič romala nazaj k investitorju. Gre za eno odločitev, ki je povzročila nekajmesečno zamudo. Iz zapisnikov pa ni razvidno, kaj so bili razlogi za pretekle odločitve in vračanja podbude investitorju.
Zanimiva podrobnost: podpora lokalne skupnosti
Država ima trenutno v teku več energetskih projektov. Pridobivajo se dovoljenja za nove vetrne elektrarne in plavajočo sončno elektrarno na Družimirskem jezeru. Prav tako potekajo postopki za hidroelektrarno Mokrice in črpalno hidroelektrarno (ČHE) Kozjak na Dravi. Noben od teh projektov nima podpore lokalne skupnosti.
Država na drugi strani še niti ni začela postopkov za umeščanje jedrske elektrarne JEK2 v državni prostorski načrt (DPN), a je hkrati očitno, da je to edini projekt s trdno podporo lokalnega okolja.
Edini premik v zadnjih šestih mesecih? Ustanovitev še ene delovne skupine!
Če želimo biti povsem natančni, moramo omeniti edini premik v zadnjem času. Nedavno smo opazili, da je vladna delovna skupina za JEK2 ustanovila ožjo delovno skupino, ki bo proučila različne modele financiranja nove jedrske elektrarne in predlagala najbolj optimalnega. Rok za izvedbo te naloge ni naveden.
Financiranje jedrske elektrarne je pomembno vprašanje, s katerim so povezana tudi določena tveganja. Se pa ravno okoli te teme pojavlja tudi veliko dezinformacij in napačnih razumevanj.
V našem članku Ekonomika jedrskih elektrarn smo pojasnili, kako se financira gradnjo jedrskih elektrarn in kaj tvori ceno energije, proizvedene v njih. Priporočamo branje.
Delovanja ministrstev na projektu JEK2 daje vtis, da delajo vse, kar je v njihovi moči, da projekt upočasnijo. Svojo institucionalno blokado projekta opravičujejo z navedbami, da želijo zgolj previdno in odgovorno izpeljati vse postopke. Tem trditvam bi lahko verjeli le, če bi bilo iz postopkov jasno, da vsa vpletena ministrstva in investitor pri pripravi dokumentacije sodelujejo in se tudi resno usklajujejo. Po toliko zavrnitvah vloge za začetek umeščanja JEK2 v prostor pa se zdi, da je prioriteta predvsem zavlačevanje.